torsdag 14. juli 2011

Reservedelsalder og pengemaskiner

Som middeladrende kvinne innser jeg at jeg nå er kommet i reservedelsalderen. Jeg kan rett og slett ikke holde samme tempo på en rekke aktiviteter som jeg kunne før. Det merkelige er at det forstår kroppen, den reagerer med ondter og utmattethet, men hodet følger ikke samme tidsregning og innbiller seg selv at jeg kan fortsette å ture frem som om jeg var 35 år. Men det er ikke bare jeg som har forstått at det er diskrepans mellom hode og kropp på godt voksne damer. Administratorne på de sosiale mediene og diverse søkemaskiner på internett har også funnet ut av hvordan de skal kommunisere til oss som har problemer med å innse at aldring er en naturlig ting. På min Facebookprofil var det en dag 4 annonser som var perferkt målrettet til en middelaldrende kvinne: "Bli rynkefri hurtig", "Vil du stoppe med at ryge?", "Økologi er nemt" og "Sådann tabte Camilla 13 kilo". Alle 4 annonser fanget min interesse - fordi jeg fortjener det selvsagt.
Klart jeg vil bli rynkefri, jeg bruker en formue på kremer og antioksedanter mm, så kosmetikkindustrien har en trofast penge-forbruker i meg. Klart jeg vil stoppe med å røyke og ja- jeg kjøper ofte økologisk og vil gjerne gjøre mere av det. Nå har jeg ikke samme behov som Camilla etter at jeg la om  kosthold mitt til LCHF, men det er jo greit å vite hvordan hun klarte det uansett
.
Det er altså tydelig at annonsene på blant annet Facebook er målrettet til den enkeltes profil. Det er sikkert gammelt nytt for mange at Google/Facebook m.fl. samler uante mengder med detaljerte data om oss brukeres personlige preferanser og bruk av websider. Det positive med  det er at når vi søker får vi mer målrettede resultater, men samtidig blir vi lukket inne i en filterboble som kanksje isolerer og begrenser vår informasjonssøking og viten mer enn det som godt er? Men det er også noen som tjener penger på filtreringen og jeg vet ikke om jeg liker å være en uvitende pengemaskin for "noen i cyberspace".
Her er en tankevekkende artikkel om dette: http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/personaliserede-websider
 Artikkelen argumenterer for 5 kritiske punkter i forhold til filterboble-problematikken, og det gode er at motargumentene også blir grundig behandlet. Les og bli klok!

Det er ferietid og mitt lowcarb-highfat-kosthold har vært litt frynsete, så jeg har ikke tatt mere av. Det er jeg ikke bekymret for så lenge jeg ikke legger på meg mye eller føler ubalanse i kroppen. Jeg er ikke i ketose for tiden, men tenker at jeg kan hente meg inn når hverdagen kommer. Så til syndenes bekjennelse: Jeg har spist jordbær med fløte (noen ganger litt is), jeg har spist litt knekkebrød og smakt på bittelitt jordfrukter, og til med spist noen stykker glutenfri pizza, men min største synd er som vanlig for mye vin. Med feriegjester i huset og feriebesøk hos venner har det blitt mye sosialisering, sene kvelder og usunt levesett. Jeg har forresten merket at alkohol har en annen virkning på meg ved LCHF-kosthold enn ellers. For det første tåler jeg mye mindre enn før, så jeg er ganske billig i drift. Men rusen er også anderledes. Det er litt vanskelig å forklare, fordi dømmkraften jo er nedsatt enten man er på det ene kosthold eller det andre. Men for meg virker det som om rusen er tyngre men samtidig lettere. Forstå det den som kan. Er det noen som har en forklaring her?


Ferietid gir også tid til ettertanke. Det er herlig å ha slappe dager, og noen dager nesten ikke gjøre noe fornuftig. Men problemet er at hodet plutselig har tid til å fundere. Hmmf - og nå har jeg kommet på ideen med å slutte å røyke. Det er ikke akkurat første gang jeg sysler med tanken, jeg har hatt mange korte og lengre opphold og en gang var jeg røykfri i 5 år. Den gang kostet en pakke sigaretter i Norge 50 kroner, og en kollega og jeg sluttet samtidig og puttet hver dag 50 kroner på en sparebøsse. Det var en god pengemaskin. Etter et år brukte vi alle pengene på en reise til Island. I tillegg til sightseeing brukte vi  pengene på å gå amokk i tøyforretningene, som av en eller annen grunn tilbød den aller siste mote lenge før den kom til Norge. 

Men nå føler jeg at tiden er inne til å ta en alvorlig avgjørelse igjen. Jeg har hatt 4 ordentlig harde influensa-bronkitt-4 dager i sengen-turer det siste halve året, og lungenen har det ikke godt når jeg tenner opp den første nikotinpinnen om morgenen. Jeg vet at jeg må handle. Problemet er at jeg er forfengelig, hver gang jeg har forsøkt å slutte, legger jeg på meg og da mister jeg motivasjonen.  Jeg trenger også hjelp i form av hypnose, akkupunktur eller andre remedier. Så det skal planlegges innen jeg finner en dato. Men, jeg kan kjenne at jeg gleder meg til å bli fri fra nikotindjevelen. En gang laget jeg et program om en kvinne som hadde blitt utsatt for demonutdrivelse. Hennes mann var pastor i en frimenighet, og hun hadde blitt utsatt for de grusomste ydmykelser og mishandling i vår herres navn. Men - det var en djevel de ikke hadde klart å drive ut, og det var nettopp nikotindjevelen. Faktisk er det noen som påstår at for noen er avhengigheten like sterk som om man er avhengig av heroin. I tillegg ligner beskrivelsen av nikotinavhengighet på den reaksjon kroppen har på inntak av karbohydrater og etterfølgende insulinproduksjon, se her:
http://tidsskriftet.no/article/483999  
Nå lurer jeg på om LCHF-kosthold vil hjelpe meg denne gangen. Kan jeg ungå pluss 5-10 kg ved røykeslutt på lavkarbokosthold? Det blir spennende å se. Hvis jeg i tillegg sparer kostnaden av en pakke sigaretter hver dag skaffer jeg meg en liten pengemaskin. Andre bonusverdier med å slutte med sigaretter er bedre smaks- og luktesans og bedre helse generelt. Litt av et kinderegg. Jo - jeg forsøker å motiverer meg selv! "I morgon skal eg byrja eit nytt og betre liv - trur eg".  Jeg må bare røyke opp de tollfrie kartongene med sigaretter først :-)




 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar