mandag 6. juni 2011

Jeg har fusket!

Sånn går no dagan - som de sier i nordnorge! Og dagene går - og jeg har tatt på! Ikke mye - men litt, det kan jeg kjenne på beltespennen. Så hva har gått galt med mitt lowcarbo-highfat-kosthold?
For cirka to uker siden arrangerte jeg en avslutningsfest for studentene og en av dem bød meg en sangria som han hadde mikset, jeg tok imot og det var første gang jeg så vidt jeg vet har spist eller drukket noe sterkt søtt på 6 uker. Virkningen den gang var at jeg neste dag hadde veldig dårlig mage. Vel, årsaken til det kan jo vært noe annet jeg hadde spist eller et magevirus, men en reaksjon på noe var det. Jeg ble forresten utrolig godtesyk en dag, og da smeltet jeg litt 85% sjokolade og dyppet skoldete mandler i, det var kjempegodt og jeg ble hurtig kurert for søthungeren.


Siste uken har jeg vært på ferie på Rhodos og det er farlige greier. Jeg har ikke fusket mye med maten, jeg har ikke spist brød, frukt, pasta, ris eller rotfrukter, men masse gresk salat og kjøtt/fisk, men jeg har vel antagelig drukket for mye vin og drinker (vodka med cola zero) og jeg har skeiet ut en gang og spist is med frukt. Isen hadde en forunderlig virkning, etter en stund jeg ble dødstrøtt. Det var som om det la seg et teppe over øvre del av hodeskallen og øyelokkene var tunge som bly. Jeg spiste is som dessert en kveld og jeg var trøtt til langt ut på neste dag. Hva er det med sukker som gir en sånn virkning på meg tro? Jeg har lest at det er noe som kalles SUKKERBAKRUS og at man kan bli avhengig av sukker, at det nærmest er et rusmiddel. Les mere her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=542


Artikkelen lister opp 12 gode grunner til å kutte ut sukker, og hvis det er riktig det som beskrives, så skulle sukker vært på rusmiddel-, doping- og giftlister verden over. OK - så insulinproduksjonen i kroppen øker når en spiser karbohydrater og altså sukker. Et svingende insulinnivå fører til humørsvingninger og sultfølelse og følgelig inntar man mere hurtige kalorier og så er man inne i en ond sirkel, sånn som jeg forstår det. Og det er faktisk riktig at jeg hadde den sugende desperate sultfølelsen i magen dagen etter min utskeielse. Men - nå er jeg hjemme og har  kokefasiliteter og kjøleskap så nå skal jeg tilbake til et kontrollert kosthold.

På sydenferie er det forresten utrolig hvor trett man blir av å spise alle måltider på restaurant en hel uke. På LCHF-kosthold må man nesten alltid be om annet tilbehør eller be om at deler av retten blir erstattet med noe annet. Det er ikke alltid like vellykket. En kveld på Rhodos ba jeg om at potetene ble erstattet med salat, og fikk lammekjøtt med rå snittet kål. Æsj - jeg ble altså forbannet og hisset meg opp og sa at det var uspiselig dyrefor de serverte som tilbehør!

Vel, det var dagen etter at jeg hadde spist is, så jeg kan vel skylde på "insulinhumørsvingninger", men jeg tror heller at det var mitt generelle temperament som slo ut i full blomst. Og stakkars min mann som forsøkte å dempe meg ned, for det resulterte i at han også fikk gjennomgå. Og han kan jo heldigvis bite fra seg, så da tok det ene ord det andre og vi forlot restauranten i en fart, rykende forbannet begge to. Vel her skulle vi på kjæresteferie og var blitt enige om at vi skulle nyte livet og være overbærende med hverandres svakheter. Men dette var 5. dagen med 24-timers samvær, så vi var sannsynligvis litt tynnslitte begge to. Vi hadde jo heller ikke computerer med, så vi hadde ikke kunnet flykte bak skjermen med Facebook og emails og kabaler og andre viktige ting på mange dager. Uansett, det gode med å ha en utblåsning i et forhold er at det fører til utrolig god forsoningssex etterpå. Hadde det ikke vært for at hotellet tilbød verdens dårligste madrasser i sengene, hadde vi sikkert ikke kommet avsted med leiebilen neste dag!

Madrasskvaliteten blir faktisk en svært viktig faktor når man har forkalkninger i ryggen. En uge liggende direkte på fjærene, så det faktisk blir avtrykk av dem på sideflesk og rumpeballer er ikke å anbefale. (Hotel Constantin, Rhodos by) Vi middelaldrene kikker også nøye etter hvilke liggestoler på stranden som har de beste putene og når vi går på restaurant skal det være ordentlige stoler å sitte i, ikke noe med å få tresmak i ræven lenger. På flyet hjem fikk jeg snappet et par puter og et pledd ekstra som jeg kunne polstre det uslitte flysetet med - så det gjelder om å finne metoder for å gjøre livet komfortabelt. For de som vil gjøre lavkarbo-livet mere komfortabelt er det ihvertfall to forskjellige Facebooksider som gir tips og oppskrifter: "Lavkarbo Og ketose" og  "Lavkarbo Kosthold". 
Inntil videre vil jeg forsøke å finne mere ut om alternative søtningsmetoder til sukker, for jeg har lyst til å bake en kake eller lage hjemmelaget is til en anledning som kommer snart.


 

1 kommentar:

  1. Hjemmelaget is i noe lavkarbo stil : så mye frosne bringebær du ønsker/tåler i en blender, med litt søtstoff + kremfløte. Kremfløten skal akkurat Ikke dekke bærene ;) blir nydelig, nesten som litt soft-is. Men spørs jo på hvor du vil ligge på karbene da:)

    SvarSlett