tirsdag 19. april 2011

9. dag på lavkarbodiett

Jeg er begynt å bli fortrolig med det nye kostholdet. Er så og si ikke kvalm lenger, og savnet etter brød og frukt er avtatt betraktelig. Det vil si - jeg har bakt lavkarbobrød, og de som kjenner meg vet at jeg ikke er den mest erfarne bakekone akkurat. Jeg pleier å nøye meg med å bake sånne "rett i koppen kaker", dvs. tilsett vann og putt i ovnen. Men brødene ble faktisk ganske vellykkete. Bakte et lyst brød basert på kokosmel/egg og et mørkt bestående av diverse frød/nøtter og egg.  De smaker OK, men neste gang skal jeg tilsette noe krydder til den mørke varianten, så tror jeg at linfrøsmaken ikke blir så gjennomtrengende.

Det er deilig med påskeferie, og vi fikk i tilleg en stor begivenhet å feire her i starten på ferien. I min optik har jo vin vært å regne som flytende frukt og dermed bannlyst. Men feires skulle der, og jeg hadde søkt  rundt på nettet for å finne gode råd til alkoholholdig drikke for desperate husfruer på lavkarbodiett. Et sted leste jeg at vodka og lettbrus er helt fint, samt whisky on the rocks. Nå er ingen av delene min favorittdrikk, og helt ærlig, er ikke vodka med brus for ungdommer som skal drikke seg snydens full? Med andre ord, vodka drikker man for å bli alkoholpåvirket, mens vin og annen edlere drikke, det inntar man jo fordi man nyter det. Er det ikke sånn? Det er mye snobberi rundt vurdering og rangering av edle drikkevarer. Selvfølgelig er det forskjell på god og dårlig vin, og ulike druesorter gir forskjellig smak - eller bouchè.  Men dypest sett, når man inntar vin i større mengder, så er det vel ikke kun fordi man elsker  smaken? Alkoholens virkning det vil si; lystfølelsen ved å miste litt kontroll, være lattermild og mere vågal er jo en del av den samlete opplevelsen. Forskjellige typer alkohol kan dessuten resultere i forskjellige typer rus. Jeg holder meg for eksempel unna whisky.  En gang for mange år siden i whiskyrus var jeg i en heftig diskusjon med en tidligere kollega. Det endte med at jeg helte en halv liter øl midt i fleisen på vedkommende. Oj-oj - det er ikke noe jeg er stolt av. Men whisky har jeg stort sett kun drukket i Irish Coffee siden. Så det ble vodka og Cola Zero som ble handlet inn til påske. Vin i mange fasonger har vi jo på lager, men sprit kun i et engere utvalg.

For et par år siden begynte vi å spille golf. Det er faktisk mye gøyere enn det umiddelbart ser ut til. Min mann Henrik har fått taket på det og gått raskt ned i handicap, mens jeg er utrolig dårlig og har fremdeles maks handicap. Uansett - i helgen var det åpningsturnering i golfklubben - og den unge mann kom hjem med den store pokalen. Han hadde vunnet sin klasse, men i tillegg hadde han høyest poengsum av alle deltagerne og vant dermed også over de supergode. Han var så glad-så glad og sånt humør smitter. Så champagnen ble åpnet, og ja - jeg tok to glass. Dette var jo en "once i lifetime"-opplevelse så jeg ga blanke i karbohydratene. Men etter det kom vodkaen i spill og så gikk den kvelden for å si det sånn.

Hva spiser man dagen derpå? Jeg har alltid hatt utrolig lyst på junkfood når jeg er i bakrus. En saftig hamburger med pommes frittes og ketchup smaker nydelig av en eller annen grunn. Vel, det er jo ikke en meny som er aktuel for meg, men jeg erfarte at en hjemmelaget hakkebøff med grønsaker og sterk saus gjør samme nytten og i tillegg støtter man ikke multinasjonale selskaper som nekter å servere noen typer mennesker. Her tenker jeg på en artikkel jeg leste på aftenposten.no der McDonald's nektet å servere prostituerte. (http://ipad.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4095667.ece) Ha-ha, enda en grunn til å finne alternativ hurtigmat hvis behovet melder seg.

Jeg er litt kjedelig i matveien har jeg funnet ut. Lager stort sett varianter av det samme, kjøtt - grønsaker - saus. I dag har jeg bestemt meg for å lage stekt fisk med ratatouille. Det tror jeg blir supergodt. Solen skinner, det er vår i luften og jeg skrumper. Hurra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar