lørdag 30. april 2011

Kjøttkake i trynet

Kroppen er en merkelig innretning.  Plutselig er den glad og fornøyd, men så like hurtig så streiker den igjen. Sånn oppfører  ihvertfall min kropp seg. Mer om det senere.
For først vil jeg si at  LCHF-dietten fungerer godt for meg. På grunn av min aversjon mot badevekter valgte jeg å måle meg selv på strategiske steder i begynnelsen av at jeg la om kostholdet. Fordi jeg er litt sen i avtrekkeren fikk jeg først målt bryst-, liv- og rumpeomkrets på den 6. dagen med nytt kosthold. Samme steder ble så målt etter en uke og da hadde jeg krympet 8 cm tilsammen, mest rundt livet. Det er jeg superfornøyd med. Huden vår utgjør faktisk 15% av kroppsevekten og hvis man folder hele kroppens hudareal ut til et teppe vil det utgjøre ca 2 kvadratmeter. Jeg har forsøkt å tenke ut en matematisk formel som kunne gi svar på hvor mye mindre hud 8 cm blir, men det ble for komplisert, for jeg har jo ikke målt i cm2, bare omkretsen, og ikke vet om jeg om akkurat min kropp har 2 m2 hudoverflate. Så det ble bare vrøvl, men de små grå var på arbeid en liten stund i hvertfall.

Det jeg liker aller best med LCHF-dietten er at jeg kan spise ting jeg liker. Jeg elsker feite oster og kjøtt og fisk og salat og grønnsaker. Og jeg spiser meg mett. Det er mulig at jeg spiser litt mye i forhold til å gå hurtig ned i vekt, men jeg fortrekker å ta det rolig. Jeg har vært på jo-jo-slanking i så mange år uten langtidsvirkning, så denne gang ser jeg det som en varig kostomlegging.  Jeg er ikke desperat etter å gå ned i størrelse 38, som er mitt mål, og så tjukk eller langt fra målet er jeg heller ikke. Jeg vil bare gjerne bli i den størrelsen på lang sikt.

Før påske begynte jeg å ta giktmedisin, og det var en fantastisk forbedring av min livskvalitet med hensyn til smerter i rygg og bein. Etter et par dager følte jeg meg som et nytt menneske. Men hvor lenge var Adam i Paradis? Etter ytterligere noen dager begynte jeg å få kviselignende udslett på hoften, og det spredte seg hurtig til mitt blide åsyn. Jeg så mildt sagt ut som en kjøttkake i trynet med hundre små betente nupper over hele ansiktet. Min mormor var en slagkraftig nordlending. I min brors ungdomstid hadde han med hjem en kamerat som var hardt ramt av acne. Mormor satt og heklet i en ørelappstol og gløttet opp, så på kameraten og sa: "Jaja - det som ikkje kjæm ut mellom pikenes lår kjæm ut som byller og sår." Litt av en velkomst!

Men, tilbake til gikten, det var påskeferie, nydelig vær og jeg var sprek som ungfole, så jeg tror ikke manglende "utløsninger" var årsaken til mitt pubertanske utseende. Så spørsmålet var hva jeg reagerte på? Jeg hadde begynt å ta høysnuemedisin samtidig med giktmedisinen - så her var det snakk om å bruke elemineringsmetoden. Jeg valgte å kutte ut giktmedisinen fordi pollenindeksen var meget høy. Og - desverre - i løpet av noen dager forsvant utslettet. Så nå er jeg tilbake til start. Sammen med medisin følger det jo alltid en skriftlig redegjørelse for hvordan medisinen virker og hvilke bi-virkninger den kan gi. Det kan faktisk være en ganske skremmende opplevelse å lese denne informasjonen. En kan jo bli syk av mindre for å si det sånn. Men Brufen Retard kan i følge veiledningen gi "udslett" hos 1-10 av 1000 behandlede. Jeg håper det finnes alternativer til Brufen, for nå har jeg fått smaken på en smertefri tilværelse.

En av mine planer for å bli venner med kroppen min igjen, er å komme i bedre form. Legen har nedlagt et foreløpig forbud mot en rekke aktiviteter bortsett fra noen øvelser, men jeg kan gjerne sykle.  Så i går tok jeg meg sammen og fant frem min nye fine sykkel, med smale hjul og 21 gir. Den ble innkjøpt forrige sommer fordi jeg dengang hadde en intensjon om å begynne å sykle til jobben. Vel, det ble med tanken, noen ganger skal ideer modnes før de blir satt ut i livet. Men dekkene trengte luft, og til tross for at jeg fant 4 forskjellige sykkelpumper i garasjen, fikk jeg ikke pumpet luft inn. Det er en sykkelhandler på vei til jobb, så jeg syklet innom der. Og her kommer en ordentlig blondine-historie. Hva gjør madammen? Går inn i verkstedet med sykkelen, der står to muskuløse skinheads-lignende fyrer og arbeider. "Jeg vet det er dumt spørsmål, men hvordan får jeg luft i dekkene?" sier jeg. De to ser på hverandre, så på meg - så på hverandre igjen. Den ene tar affære og vips så er dekken pumpet opp. Jeg hadde jo allerede etablert meg selv om en idiot, så jeg forsatte i samme leien. Jeg ba om en stropp til å holde håndveske og computerbag fast i kurven på bagasjebrettet. "Hvordan virker den da?" var mitt spørsmål. I mellomtiden var to andre unge karer kommet til. Og de kappedes om å ta av kurven og montere stroppen og jeg følte meg omsvermet av unge testesteronbomber som ville gjøre alt jeg bad dem om. Det er merkelig hvor lettlurte menn kan være, hvis man gjør seg dum er de faktisk mye mere hjelpsomme enn hvis en er kravstor og forlanger "service". Det var en deilig måte å starte dagen på. Jeg lo de neste to kilometrene da jeg syklet videre, for da begynte 6-7 km motbakke opp til arbeid og jeg måtte konsentrere meg om å puste og trå. For å få litt inspirasjon til å holde  mitt forsett om å sykle til jobb har jeg meldt meg på "sykle til jobben"-aksjonen nå i mai måned. Målet er å sykle de 10 km hver vei  minst 15 ganger den neste måneden.

Jeg har ikke fortalt legen min at jeg spiller golf, for det har jeg en mistanke om at hun ikke vil applaudere. Vridningen man må gjøre for å slå korrekt er kanksje ikke det beste for en forkalket korsrygg? Jeg blir nødt til å ha en alvorlig samtale med meg selv om dette. I dag har jeg vært til fotpleie og fått skrapet av hård hud og lakket negler. Jeg synes at gamle damer skal unne seg den luksus når de ikke klarer å klippe fotnegler selv lengre. Og ellers også - helt klart. Jeg har forresten feilinformert i en tidliger blogg om at vin er nei-drikke. Jeg har funnet ut at man faktisk kan drikke tørr rød og hvitvin når man velger lavkarbokosthold. Det er ikke noe særlig karbohydrater i vin, fordi sukkeret er brukt for å lage alkohol. Så nå er det helg,  20 grader i solen og jeg tar meg et glass eller to, nyter mine nylakkerte negler og sier SKÅL.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar