torsdag 14. april 2011

Kroppen streiker

Jeg er blitt middeladrende, har vel egentlig vært det noen år allerede, men det er ikke lett å se i øynene. Jeg føler meg jo ikke "gammel", men klok og erfaren og jeg har fremdeles mange ting jeg ønsker å oppleve og oppnå. Men kroppen min - den streiker. For mange år med jojo-slanking, uregelmessig trening, periodevis stress,  sigaretter og for mye rødvin har satt sine spor.  Jeg har vondt i ledd og muskler, en mulig prolaps i korsryggen, noen kilo for mye rundt midtpartiet, jeg har overgangsalderplager, mine 70-talls skoletannlegeplomber faller ut, tørr hud, jeg tror jeg må ha nye briller igjen, pusten kunne vært bedre og jeg er trett og uopplagt. Jeg har vært underveis lenge - men nå skal det handles.

Første steg er å gjøre noe med kostholdet. Så i går startet jeg på lavkarbodiett. Jeg fikk inspirasjon da jeg leste en avisartikkel om min gamle kollega Egil Torheim som har lagt om sin livsstil. Hans påstand er at kostholdsomlegging til lavkarbo nærmest har forandret hans liv. Så - nå forsøker jeg det.

Min første lavkarbodag startet med frokost: 2 stekte egg, pølser og tomat. Æsj - det var kvalmende. Jeg er vant til å starte dagen med en smoothy eller en tallerken havregrøt med frukt så dette var hard kost. Til lunch spiste jeg råkostsalat og et stykke svinestek. Var fremdeles kvalm, men likevel super sulten da jeg kom hjem fra arbeid kl. 17 og spiste litt ost og noe skinke.  Vi spiser sen middag her i huset, og da stekte jeg biff med kokt blomkål og brokkoli og fløtechampingongsaus til.

Følte meg trett og gikk i seng allerede kl. 22.15. Vel - det er meget tidlig for å være meg, jeg kommer sjelden i seng før 00.30. Det er mulig det er godt for kroppen å legge seg tidlig, men så våkner man jo også forbannet tidlig, for eksempel kl 05.30. Vel, jeg hadde ingen planer om å stå opp og forsvant inn i drømmeland igjen og hadde en merkelig drøm om folk jeg ikke har møtt siden nittenhundreogblomkål. Uanset - det endte med at jeg forsov meg, så den drømmen må ha vært underholdende.

Jeg orket ikke tanken på stekte egg til frokost, så det ble kokt egg med skinke, ost og tomat. Til lunch fikk jeg kyllingklubber med råkostssalat og noe som minnet om majonesdressing. Jeg har vært litt mindre kvalm i dag, men til gjengjeld hatt hodepine. Det har jeg vanligvis kun hvis jeg har tømmermenn, så det  var en ny erfaring kan man si.  Jeg har også noe psoriasis-lignende utslett på ryggen som kommer og går. Akkurat nå har det slått ut i full blomst - så det lover jo ikke så godt.  Også har jeg forsøkt å drikke mere vann enn før - og dermed tisset ditto.  Jeg har lest at andre på denne kuren ikke blir sulten. Det gjelder ihverfall ikke for meg. Jeg var skrubbsulten kl 15.30, så da jeg kom hjem spiste jeg noe blomkål med ost og litt skinke (rester fra gårsdagen). Sen middag i dag ble svinekottelett med stekte champingong, stekte grønne asparges og isbergsalat med masse creme fraiche dressing.

Jeg er usikker på om jeg spiser for mye - eller nok - eller riktig i forhold til lavkarbodiett. Jeg har studert artikler/blogger og oppskrifter, men har ikke veiet maten jeg har spist, så derfor har porsjonene vært satt sammen litt på slump og etter sult. Men jeg tror jeg aldri  har spist så mye kjøtt, egg, fett og fet ost på så kort tid før. Det føles som om jeg fråtser i fete luksusmatvarer. Mange år på fettredusert kost med mye grønnsaker, kjøtt/fisk og frukt - samt brød pasta/ris, rotfrukter er en vane som er vanskelig å vende. Jeg har aldri vært så glad i søte saker så det er ikke noe savn, men kan det egentlig være sunt å ikke spise frukt? Får jeg nok vitaminer på denne dietten? Jeg savner ihvertfall mine daglige fruktpauser med energipåfyll på arbeid.

I følge ekspertene skal jeg komme inn i "ketose" her i løpet av de første dagene. Jeg er spent på om kvalmen blir ved - om hodepinen forsvinner og om utslettet blir værre. Jeg forventer selvsagt ikke noen umiddelbar bedring i min streikende kropp. Badevekt er en så deprimerende innretning at det har vi ikke hatt i huset på 10 år. Jeg skal til legen i morgen og håper at hun har en vekt - så jeg etterhvert kan få sjekket om kroppen taper masse. Foreløpig nøyer jeg med å måle liv-, rumpe- og brystvidde, men de målene holder jeg for meg selv.  Hvis mitt prosjekt virker er det jo mulig at jeg vil dele disse fakta på et senere tispunkt. Time will show.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar